A.L.I.B.I. staat voor Afdeling Legale en Illegale Buitenaardse Integratie. In de game nemen leerlingen de rol aan van een detective die als taak heeft om aliens te ontmaskeren. Deze hebben zich op virtuele middelbare scholen vermomd als docent of medeleerling. Hoe beter de leerling als detective weet te integreren op een middelbare school en de juiste keuzes maakt tijdens de twee weken durende missie, hoe meer aanwijzingen er volgen en hoe groter de kans om de alien te ontmaskeren. Zo biedt A.L.I.B.I. kinderen een interactieve, gestructureerde en veilige omgeving om sociale vaardigheden te oefenen en aan te leren, zonder de consequenties die bepaald gedrag in de ‘echte wereld’ zou hebben. De game gebruikt daarbij verschillende technieken uit de psychologie, zoals directe feedback en beloning.
Veel van de dialogen die in het spel zijn verwerkt, gaan over het belang van sociale keuzes maken, vertelt Imke. “In het spel kom je situaties tegen waarbij je bijvoorbeeld moet kiezen of je jezelf bevoordeelt of dat je je eigen voorkeur opzijzet voor een ander, en zo op langere termijn misschien wel vrienden wordt. Neem een corveedienst die je samen met een medeleerling moet doen, maar waarvan jij al weet welke klussen jullie moeten doen. Je kan dan makkelijk zelf voor het minst stomme klusje kiezen. Of je kan zeggen: kies jij maar wat je wil doen, dan doe ik het andere wel.” Bij een hoop kinderen gaat dit soort gedrag vanzelf, maar er is ook een groep kinderen die daar meer moeite mee heeft.