Hoe gaat het met de voorbereidingen?
We zijn superblij dat het festival dit jaar eindelijk weer door kan gaan. We zijn flexibel geworden door afgelopen twee jaar, maar ook heel moe van het denken in honderdduizend scenario’s, dus we richten ons nu op een volledige versie van het festival. Wat je energie geeft, groeit. De voorbereidingen gaan heel goed. We hebben een ontzettend mooi programma staan, dat ook al heel positief beoordeeld wordt door ons publiek. Door de coronasteun van de overheid hebben we ons team bij elkaar kunnen houden, dus de basis van de organisatie staat en die is vol in de productie.
Jullie hebben de afgelopen twee jaar niet stilgezeten en hebben geprobeerd alsnog iets voor artiesten te kunnen betekenen. Kun je daar iets meer over vertellen?
We hebben twee nieuwe ideeën ontwikkeld: de basisbeurs en de makerskampen. We maakten ons serieus zorgen over het voortbestaan van kleinere artiesten die niet in aanmerking kwamen voor steun vanuit de overheid. Die mensen hebben niet kunnen spelen en hadden dus geen inkomsten. Van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en particuliere donateurs kregen wij geld dat wij aan een aantal artiesten konden schenken, de basisbeurs genaamd. Daarmee konden zij gedurende een half jaar weer aan de slag om nieuwe muziek te maken.
Een ander nieuw initiatief is de makerskampen. Wat we het meest hebben gemist is een artiest op een podium kunnen zetten, zowel letterlijk als figuurlijk. We waren als festival onze podiumfunctie voor artiesten kwijt. Dus wij dachten: wat kunnen we doen? Vlieland is een prachtige plek om mooie dingen te maken. Tijdens een makerskamp stappen artiesten in Amsterdam op een schip, verblijven een tijdje op Vlieland en maken muziek in De Bolder of brouwerij Fortuna. Wij faciliteren reis en verblijf, de artiesten spelen, repeteren en nemen nieuwe muziek op. Al deze artiesten krijgen ook een plek op het festival in september. Het idee is dat de artiesten tijdens een makerskamp ook iets nieuws willen leren. Bijvoorbeeld door het uitproberen van een nieuw muziekgenre, andere instrumenten of achtergrondzangers. Dat zijn dingen die wij voor ze kunnen regelen binnen ons netwerk. Zo kan nieuwe muziek ontstaan, maar we hebben ook meegemaakt dat muzikanten ineens toneel gingen maken, of dat er een makerskamp ontstond rondom beeldende kunst.
Door op deze manier bezig te blijven tijdens de pandemie konden we blijven communiceren met ons publiek. We stonden niet stil, we hebben nieuwe dingen gecreëerd.